MISSIE
De Horsten uitvaartverzorging is een dynamisch bedrijf dat met een klein team het onderscheid wil maken in de uitvaartbranche. De dood volgt onherroepelijk op het leven en wij willen zorgvuldig en met hart en ziel het afscheid in goede banen leiden. In ons team speelt iedereen een belangrijke rol. Oog voor detail en de wil om te verbeteren zijn leidend. Communicatie op basis van transparantie en openheid zijn daarvoor de sleutel.
KERNWAARDEN
Oprechte betrokkenheid
Oprechte interesse in onze cliënten is wat ons kenmerkt. We verdiepen ons in uw levenswijze, zodat we een uitvaart organiseren die exact past bij uw wensen en die van de overledene. Onze brede maatschappelijke belangstelling uit zich in de wijze waarop we ons vak uitoefenen.
Respectvol
We gaan respectvol met onze cliënten om. Alle cliënten zijn welkom bij ons, ongeacht geloofsovertuiging of sociaal-maatschappelijke achtergrond.
Voldoende tijd
U kunt altijd contact met ons opnemen. Dag en nacht zijn we bereikbaar. We nemen de tijd voor onze cliënten en kunnen veel werk uit handen nemen.
Oog voor detail
Bij een uitvaart gaat het om de kleine dingen. Alles moet kloppen. Ons werk is onzichtbaar, maar vindt plaats op een cruciaal moment, waarop alles moet kloppen.
Met hart en ziel
Al onze medewerkers werken met hart en ziel aan het verzorgen van een uitvaart die past bij de wensen van de overledene en nabestaanden. Ons dynamische team streeft continu naar verbetering.
Verzorgd, correct, stijlvol
De termen die passen bij iedere uitvaart die wij verzorgen. Aan kwaliteit, discretie en een persoonlijke benadering doen we geen concessies.
MENSEN
Onze uitvaartverzorgers bepalen onze dienstverlening. Inlevingsvermogen, flexibiliteit, professionaliteit, discretie en integriteit vormen de basis. De persoonlijke betrokkenheid van iedere uitvaartverzorger is kenmerkend voor onze organisatie. Uw specifieke wensen proberen wij te allen tijde te realiseren.
Bij De Horsten uitvaarverzorging werken zes ervaren uitvaartverzorgers.
Klik op de foto om meer te lezen over onze achtergrond.
Jan Willem Engelen
“In 1988 ben ik gestart als uitverzorger en nog steeds vind ik het een prachtig vak, waarin de verbinding centraal staat. De omgang met zoveel verschillende mensen en families ervaar ik als een verrijking. De verhalen die zij met ons delen, de rituelen die houvast bieden, de gesprekken die wij voeren: het blijft me verwonderen dat ons zoveel wordt toevertrouwd.
In de beginperiode deed ik ervaring op bij andere uitvaartondernemingen, waaronder Inget Mati, maar rond de eeuwwisseling was de tijd rijp voor onze eigen zaak. Sindsdien sta ik eigenlijk altijd aan, dag en nacht, om nabestaanden te begeleiden in het afscheid dat zij voor ogen hebben. In dit vak vaar je nooit op de automatische piloot, omdat de beleving van een afscheid voor ieder mens anders is. Daar sluiten wij op aan.
Mijn inspiratie haal ik uit de stilte van de natuur en uit de schoonheid van muziek. Ik ben al mijn hele leven een enthousiaste koorzanger en soms kan een enkele klank zoveel emotie oproepen, zo’n pure harmonie. Het gevoel dat alles op z’n plek valt; dat is wat we ook bij iedere uitvaart nastreven, omdat het zoveel troost kan bieden.”
Jan Willem Engelen
Michiel Spoor
“Voor elke uitvaart geldt: je kunt het maar één keer goed doen. Of het nu een bescheiden afscheid betreft of een uitvaart met veel ceremonieel, de lat ligt altijd even hoog. Dat vergt een minutieuze voorbereiding, want ik wil de verwachtingen niet alleen waarmaken, maar zelfs overtreffen. Dat zit nu eenmaal in mij, en dus ook in de aard van onze onderneming.
In alles wat wij doen, zijn wij dienstbaar aan de overledene en de nabestaanden. Wij zijn er om alles in balans te houden. Wij organiseren niet alleen, maar willen ook een mooie herinnering bieden, in een sfeer omfloerst door rouw. Dat betekent dat je goed moet luisteren en observeren, zodat je op het juiste moment kunt bijsturen om mensen dichter bij elkaar te brengen.
Van jongs af aan ben ik gepassioneerd voor dit vak. Al mijn hele werkzame leven ben ik verbonden met de branche en er volledig mee verweven geraakt. Ontspanning vind ik bij mijn gezin, en ook muziek kan me heel erg raken. Soms draai zit ik in de auto keihard mijn favoriete nummers en als ik dan thuis kom, ben ik ook echt thuis.”
Michiel Spoor
Ronald Schens
“Als je het afpelt tot de kern, dan wil ik gewoon mensen helpen. Als uitvaartverzorger ga ik met hen rond de tafel om de verwachtingen ten aanzien van het afscheid te bespreken. Sommige families weten precies wat zij willen, andere zijn zoekende. Het is belangrijk om de tijd te nemen voor dat persoonlijke contact, omdat je dan beter aanvoelt wat er zoal speelt.
Tegelijkertijd moeten er veel praktische zaken geregeld worden. In die dagen ben je voortdurend aan het schakelen om de organisatorische open eindjes te dichten. Vanwege de tijdsdruk is dat best een bewerkelijk proces, maar ik vind de combinatie juist prettig: enerzijds de rust en de empathie van het gesprek, anderzijds de hectiek van de logistieke uitdagingen. Bij Engelen en Spoor waken we heel bewust over die balans.
Je maakt best veel mee in dit vak, maar eerlijk gezegd kan ik goed afschakelen. Mijn beide zonen kunnen aardig voetballen, en als ik langs de lijn sta ben ik ook helemaal daar. Die gezelligheid, dat wij-gevoel: ook dat is het leven. Ik koester die momenten.”
Ronald Schens
Esther Schutte
“Meer dan tien jaar werkte ik als uitvaartverzorger bij Engelen en Spoor, maar in 2023 besloot ik een pauze in te lassen. Ik kon niet meer zo goed omgaan met de druk van voortdurend ‘aan staan’. Toch ging ik al heel snel de bijzondere dynamiek van dit vak te missen, dus na een jaartje ben ik teruggekeerd, maar nu als algemeen medewerker. Ik doe eigenlijk alles, behalve de uitvaarten.
Ontzorgen en verzorgen: dat is de essentie van mijn rol. Ik waak als een huismeester over het pand, doe de boodschappen, assisteer mijn collega’s en ontvang onze gasten. Die aandacht zit ‘m vaak in kleine dingen. Als een bezoeker in alle consternatie nog niet gegeten heeft, bak ik met liefde even een tosti. Met zulke gebaren maken wij het verschil.
Ik ben meer een karduwer dan een kartrekker, dus deze faciliterende rol past mij als een maatwerk jas. Dat organiseren, daar ben ik nu eenmaal mee behept. Daarom is het ook zo fijn om regelmatig met de fiets naar kantoor te gaan, zodat ik fris begin en op de terugweg nog even kan ontladen.”
Esther Schutte
Miranda Sant
“Ik leerde Jan Willem en Michiel kennen toen ik nog als administratieve kracht bij het crematorium werkte. In 2009 maakte ik de overstap naar hun eigen uitvaartonderneming. Als office manager waak ik over de administratie en verzorg ik bijvoorbeeld de facturatie, de aangiftes en het contact met de verzekeraar. Ik hou ervan om structuur aan te brengen, zeker in dit mooie vak dat nu eenmaal moeilijk te plannen is.
Daarnaast ondersteun ik Michiel en Jan Willem bij het reilen en zeilen van ons kantoor en spring ik de uitvaartverzorgers organisatorisch bij met allerlei hand- en spandiensten. Het is dankbaar werk, omdat ik eigenlijk altijd weet wat er speelt. Dat maakt het klantcontact heel waardevol, omdat ik snel kan schakelen om hen verder te helpen.
Eigenlijk ben ik thuis ook altijd die spin in het web geweest. Ik vind het heerlijk om gezellige dingen met de familie te ondernemen en om leuke initiatieven op te pakken. De spontaniteit in het ontstaan der dingen: daar kan ik heel gelukkig van worden.”
Miranda Sant
ONZE WERKWIJZE
Nadat u een overlijden aan ons heeft doorgegeven bespreken wij met u waar de overledene moet worden opgebaard. Vervolgens maken wij met u een afspraak. Dit kan bij u thuis, maar ook bij ons op kantoor. Stap voor stap kunnen wensen nader worden ingevuld. Dat hoeft niet allemaal op één dag te gebeuren.
We kijken samen op welke dag de uitvaart kan plaatsvinden. Zo weten we ook hoeveel ruimte er in de voorafgaande dagen is om de uitvaart voor te bereiden. Naar aanleiding van ons gesprek kunnen wij u inzicht geven in de te verwachten kosten. De uitvaartverzorger blijft uw aanspreekpunt. Zo bewaken we de continuïteit in het contact.
BGNU – Keurmerk Uitvaartzorg
De Horsten is lid van de BGNU, de branchevereniging voor gecertificeerde Nederlandse uitvaartondernemingen. Het is de organisatie waarin kwaliteitsgerichte uitvaartondernemers samenwerken aan een gezonde bedrijfstak. De BGNU hanteert uitermate strenge criteria op het gebied van kwaliteit. Zo zijn alle aangesloten uitvaartondernemingen in het bezit van het onafhankelijke Keurmerk Uitvaartzorg. Een garantie voor een transparante dienstverlening en uitstekende ondersteuning in een periode waarin u die het meeste nodig heeft. Nabestaanden kunnen bij de uitvaartondernemingen die lid zijn rekenen op duidelijkheid, onder meer door een transparante offerte, een duidelijk communicatieproces en een heldere klachtenregeling.